За останні десятиліття прокат автомобілів набирав дедалі більшої популярності в Україні не тільки серед приїжджих дипломатів і туристів, а й серед місцевого населення. Це було пов'язано зі зростанням мобільності великих міст, збільшенням туристичного потоку та підвищенням інтересу до сучасних форм пересування. Але пандемія і війна внесли свої корективи, і за останні кілька років ситуація сильно змінилася, зокрема і з прокатом машин у Києві. У цій статті ми розглянемо прогноз розвитку ринку прокату автомобілів в Україні на 2023-2024 роки.
Фактори, що впливають на зростання прокату авто
Прокат автомобілів в Україні вже зіткнувся з кількома викликами і факторами, які можуть вплинути і вже впливають на його розвиток у 2023-2024 роках.
Відсутність туризму
Військові дії та нестабільність в Україні чинять негативний вплив на всіх напрямках. За останній рік туризм практично зупинився, за винятком невеликого потоку іноземних журналістів і волонтерів, які можуть скористатися звичною для них послугою оренди. Враховуючи, що іноземні гості та мандрівники до війни були основним потоком клієнтів, можна сказати, що левова частка клієнтського потоку зникла.
Економічна ситуація
Стан економіки України має прямий вплив на попит на прокат автомобілів. В умовах економічного зростання і стабільності можна очікувати збільшення числа туристів і підвищення попиту на послуги прокату. Однак фінансові труднощі або економічний спад знижують купівельну спроможність населення і скорочують попит на прокатні автомобілі. У випадку з 2023 роком, у розпал війни люди менш охоче беруть автомобілі для подорожей або просто для комфортної їзди.
Конкуренція та нові суміжні галузі
Розвиток суміжних форм пересування, таких як каршерінг, може суттєво впливати на загальну картину ринку прокату і становити пряму конкуренцію. Наприклад, український каршерінг Getmancar навіть у воєнний час продовжує розвиватися і зростати за рахунок зручності та доступності своїх послуг. Така конкуренції з боку каршерінгових сервісів може призвести до зниження цін і поліпшення умов для клієнтів. Однак, якщо воєнний стан у країні зміниться і на ринок почнуть заходити інвестори, це може відродити швидке зростання прокату і повернути ринку довоєнну популярність.
Труднощі поставки
На тлі військових дій деякі поставки комплектуючих і самих авто можуть ускладнитися або зовсім не постачатися, терміни поставки можуть збільшуватися через черги на митниці та додаткові огляди, а це, своєю чергою, ускладнить надання надійного сервісу. Однак, 2023 рік не показав особливого впливу цього показника на загальну картинку прокату.
Усі ці фактори можуть негативно впливати на розвиток класичного прокату в Україні, але водночас, український бізнес має хорошу здатність пристосовуватися та боротися з кризами. Так під час війни з'явилися нові запити на поїздки.
Нові запити для прокату авто
Дедалі частіше компанії дозволяють виїжджати на їхніх машинах за кордон, бо зростає попит на евакуацію в безпечні місця. Так, наприклад, на початку війни сервіс АвтоОренда надавав свої авто для евакуації з Києва та Дніпра в західні регіони, а той самий каршерінг Getmancar віддавав авто навіть для поїздки в Польщу, тож можемо припустити, що наступний рік така послуга зустрічатиметься дедалі частіше, а попит лише зростатиме.
Якщо підсумувати, то можна говорити про перспективи ринку прокату авто в Україні, але, зважаючи на обставини, ріст буде помітно повільнішим та напряму залежатиме від ключових факторів у країні. Можна сказати, що у 2023-2024 роках на класичний прокат авто очікують виклики та перспективи. Прокатні компанії прагнутимуть зміцнити свої позиції, розвиваючи інноваційні сервіси та покращуючи якість обслуговування. Водночас, фактори, як-от військові дії, відсутність туристичного бізнесу та глобальні тенденції в автомобільній індустрії, впливатимуть на попит і структуру ринку прокату автомобілів в Україні і в цьому, і в наступному роках. Ключовим фактором успіху для компаній на цьому ринку буде адаптація до мінливих умов і постійний розвиток як автопарку, так і сервісу обслуговування.